aan de lezer
De eerste versie was in 1992, herziening in 2000 en augustus 2007: vierde druk. Voor de inleiding van
Creativiteit in theorie.
En enkele onderwerpen toegelicht op site:
Extra’s .

Het ABC van XYZ kent twee ingangen en heeft dus geen achterkant. U kunt het opgooien zoals een muntstuk, beide zijden: theorie en praktijk, hebben hun eigen betekenis. Het zijn verschillende kanten van dezelfde ‘creatieve’ munt. Immers als ik in mijn handen klap: Welke hand maakt dan de klap ?
Er in verwerkt is een stappenplan, het
‘shite-model’
(SEE-HEAR-INVENT-TRYout-EXPERIENCE) te beginnen met analyse p. 22.

Het doet er niet toe aan welke kant u start of waar u begint. Alles heeft met alles te maken, houding en technieken, nieuwsgierigheid en interesse. De indeling is alfabetisch, zodat u snel kunt opzoeken wat u interesseert en verwijzingen geven een leidraad door de vele aspecten van creativiteit. Dit boek is een neerslag van een persoonlijke zoektocht naar wat creatief handelen in de praktijk kan betekenen.
Om innovatief te kunnen zijn en zin te geven aan het leven, zowel in de persoonlijke als zakelijke sfeer.
En geeft een aantal aanknopingspunten om los te komen van ‘probleemdenken’, zie
35 ideeënKillers.


Het is gebaseerd op ervaringen in bedrijfsleven en onderwijs en de bedrijfskundige samenwerking daartussen.
Hierbij is de hulp van Tom Rietveld zeer inspiratief geweest, een aantal voorbeelden (o.a. mindhopping) komen dan ook uit zijn praktijk. Ook wil ik hem bedanken voor het beschikbaar stellen van de meeste illustraties uit zijn ‘KaFak-bibliotheek’.

Hans Kokhuis