Als we aan iets nieuws
beginnen bijv. een onderneming, vergeten we wel eens dat de aanpak aangepast
moet worden aan wat we willen bereiken d.w.z. veranderen. Wat we willen bereiken zal de aanpak moeten bepalen,
want succes in het verleden is geen enkele garantie
voor succes in de toekomst. Het kan
gemakkelijk lijken, maar is dat zelden. Waarom zouden we veranderen, tot nu toe
ging het toch ook goed?! Wel je nog meer manieren weten om idee‘n de das om te
doen? Klik dan hier
Serieuze creativiteit helpt
om vanuit andere invalshoeken naar de situatie te kijken, niet te snel te
oordelen en zo nieuwe mogelijkheden te zien
Naast specialistische
vaardigheden hebben we overzicht nodig, zodat we ondanks het bos de bomen
blijven te zien. Er is een duidelijk onderscheid
tussen creatief denken en innovatie. Creatief denken levert grondstof voor innovatie
en innovatie is het eindresultaat van een geslaagd (creatief) denkproces met
het goede gevoel dat de uitvoeringsdrang ook zijn voltooiing heeft gekregen.
De Schil van Escher laat zien dat als we de globale vorm hebben, er nog veel ruimte
is om in te vullen.
D.H. Lawrence zei het zo:
Dus we kunnen het alllemaal, maar
weten niet altijd meer hoe.
Anders kijken, dus afwijken
van de ÔnormaleÕ manier kan al betekenen dat het probleem verdwijnt of er
mogelijkheden zichtbaar worden voor nieuwe kansen; onze horizon is dan
verbreed. Voor meer info over innovatief
ondernemen.
Creatief
denken maakt mensen
vrij, vrij van basisvoorwaarden en vrij van de verplichting aan de concrete uitvoering
te moeten denken. En pas als de idee‘nfase is afgesloten (Try out van SHITE) wordt gekeken naar
hoe en wat te doen om het concreet te maken. En juist die vrijheid kunnen en durven nemen maakt het een
rommelig en chaotisch proces. Een
ander hulpmiddel is de 8 baan.
Voor een overzicht in dit rommelige en chaotische
organisatieproces met alle ins & outs, ga naar creativiteit
in actie en scrol naar : Creactivatie:
hoe doen we -HET- ?
Innovatie is juist een kwestie van mensen binden
en geld vastleggen, van SWOT-analyses maken, rekening houden met spin-offs,
kosten en lasten. De verschillen hebben betrekking op de doelstelling, de
samenstelling van de groep, de houding ten opzichte van geld, tijd en
management.
In de company spelen beide een belangrijke rol, dat is dus niet gemakkelijk en vereist speciale aandacht.
Meer over samenwerking en de 'go kit' vind je hier. Een
ÔprobleemÕ kun je herformuleren, door anders te kijken, voor voorbeelden
zie:
http://www.hanskokhuis.nl/herformulerenIndex.html